Роль судової автотехнічної експертизи у розкритті злочинів – особливості проведення досліджень

Поділитися на facebook
Поділитися на telegram
Поділитися на twitter
Поділитися на email
Поділитися на print

Останні десятиліття характеризуються як період бурхливого розвитку транспорту. Транспортна система перетворилася на складову частину загального прогресу людства, в якому водночас виникають і нові загрози, а саме – дорожньо-транспортні пригоди. ДТП давно становлять серйозну проблему в громадській та економічній сферах життя суспільства, а їх негативні суспільні наслідки спостерігаються в багатьох країнах світу. Здебільшого ДТП викликані порушенням правил дорожнього руху або вимог технічної експлуатації транспортних засобів.

Практика розслідування ДТП, свідчить, що у зв’язку із специфічністю даної категорії кримінальних справ, одним з основних джерел доказів по ним є висновок автотехнічної експертизи. Ця обставина, а також підвищення вимог до якості слідства у відповідних справах зумовили зростання потреби в проведенні судової автотехнічної експертизи.

Судові експерти відділу автотехнічних видів досліджень лабораторії автотехнічних, товарозначих та спеціальних видів досліджень на високому професійному рівні проводять дослідження технічного стану транспортних засобів, транспортно-трасологічні дослідження, дослідження деталей транспортних засобів, дослідження обставин і механізму дорожньо-транспортних пригод.

Згідно з Інструкцією про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень в рамках автотехнічної експертизи вирішуються наступні орієнтовні питання:

  • Які несправності, виходячи з вимог Правил дорожнього руху до технічного стану ТЗ, мала (мав) система (механізм, вузол, агрегат) даного ТЗ?
  • Чи є в досліджуваному ТЗ несправності, які могли бути технічною причиною виникнення ДТП?
  • Коли, відносно моменту ДТП, її настання чи в процесі її розвитку, виникли дані несправності?
  • Яка причина відмови даного механізму, системи (рульового управління, гальмової системи тощо) ТЗ?
  • Чи мав водій можливість виявити несправність до моменту ДТП?
  • Чи мав водій технічну можливість запобігти пригоді за наявності даної несправності?
  • Якою була швидкість ТЗ у різні моменти розвитку ДТП (якщо сліди різної довжини або перериваються, на це слід указати)?
  • Яка була швидкість ТЗ з урахуванням пошкоджень, які він отримав при зіткненні?
  • Яка максимально припустима швидкість ТЗ за умови даної видимості дороги (зазначається, якою була видимість дороги)?
  • Яка максимально припустима швидкість ТЗ на закругленні дороги даного радіуса?
  • Яка найменша безпечна дистанція між ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
  • Яка відстань необхідна для безпечного обгону попутного ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
  • Який гальмовий та (або) зупинний шлях ТЗ за певної швидкості його руху в умовах даної дорожньої обстановки?
  • Як повинен був діяти водій у даній дорожній обстановці згідно з технічними вимогами Правил дорожнього руху?
  • Чи мав водій технічну можливість запобігти наїзду з моменту виникнення небезпеки для руху або з моменту виявлення перешкоди для руху?
  • Чи відповідали дії водія технічним вимогам Правил дорожнього руху?
  • Чи були з технічної точки зору дії водія ТЗ у причинному зв’язку з виникненням ДТП?
  • З якою швидкістю рухався ТЗ? Якщо ця швидкість перевищувала встановлені обмеження (зазначається, які саме), то чи мав водій технічну можливість уникнути контакту з перешкодою (зазначається, якою саме), якщо ця швидкість не перевищувала припустиму?
  • Чи мав водій технічну можливість шляхом екстреного гальмування зупинити ТЗ з моменту виникнення небезпеки для руху (указується момент виникнення небезпеки), не доїжджаючи до перешкоди (пішохода)?

У документі про призначення автотехнічної експертизи (залучення експерта) повинні бути зазначені дані про параметри і стан дорожньої обстановки, дорожнього покриття та обставини щодо дій учасників події, з яких має виходити експерт при проведенні досліджень (вихідні дані).

Звертаємо увагу на те, що перед фахівцями відділу можуть бути поставлені й інші завдання, вирішення яких пов’язане з дослідженням технічного стану транспортних засобів, загальної дорожньої ситуації та дій учасників дорожніх пригод.

Можливо вам буде цікаво: