Київський науково-дослідний інститут судових експертиз
03057, м. Київ, вул. Смоленська, 6
Телефон:(044) 200-29-10
Для ЗМІ:[email protected]

Роль судової автотехнічної експертизи у розкритті злочинів – особливості проведення досліджень

01 серпня 2019

Останні десятиліття характеризуються як період бурхливого розвитку транспорту. Транспортна система перетворилася на складову частину загального прогресу людства, в якому водночас виникають і нові загрози, а саме - дорожньо-транспортні пригоди. ДТП давно становлять серйозну проблему в громадській та економічній сферах життя суспільства, а їх негативні суспільні наслідки спостерігаються в багатьох країнах світу. Здебільшого ДТП викликані порушенням правил дорожнього руху або вимог технічної експлуатації транспортних засобів.

Практика розслідування ДТП, свідчить, що у зв’язку із специфічністю даної категорії кримінальних справ, одним з основних джерел доказів по ним є висновок автотехнічної експертизи. Ця обставина, а також підвищення вимог до якості слідства у відповідних справах зумовили зростання потреби в проведенні судової автотехнічної експертизи.

Судові експерти відділу автотехнічних видів досліджень лабораторії автотехнічних, товарозначих та спеціальних видів досліджень на високому професійному рівні проводять дослідження технічного стану транспортних засобів, транспортно-трасологічні дослідження, дослідження деталей транспортних засобів, дослідження обставин і механізму дорожньо-транспортних пригод.

Згідно з Інструкцією про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень в рамках автотехнічної експертизи вирішуються наступні орієнтовні питання:

  • Які несправності, виходячи з вимог Правил дорожнього руху до технічного стану ТЗ, мала (мав) система (механізм, вузол, агрегат) даного ТЗ?
  • Чи є в досліджуваному ТЗ несправності, які могли бути технічною причиною виникнення ДТП?
  • Коли, відносно моменту ДТП, її настання чи в процесі її розвитку, виникли дані несправності?
  • Яка причина відмови даного механізму, системи (рульового управління, гальмової системи тощо) ТЗ?
  • Чи мав водій можливість виявити несправність до моменту ДТП?
  • Чи мав водій технічну можливість запобігти пригоді за наявності даної несправності?
  • Якою була швидкість ТЗ у різні моменти розвитку ДТП (якщо сліди різної довжини або перериваються, на це слід указати)?
  • Яка була швидкість ТЗ з урахуванням пошкоджень, які він отримав при зіткненні?
  • Яка максимально припустима швидкість ТЗ за умови даної видимості дороги (зазначається, якою була видимість дороги)?
  • Яка максимально припустима швидкість ТЗ на закругленні дороги даного радіуса?
  • Яка найменша безпечна дистанція між ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
  • Яка відстань необхідна для безпечного обгону попутного ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
  • Який гальмовий та (або) зупинний шлях ТЗ за певної швидкості його руху в умовах даної дорожньої обстановки?
  • Як повинен був діяти водій у даній дорожній обстановці згідно з технічними вимогами Правил дорожнього руху?
  • Чи мав водій технічну можливість запобігти наїзду з моменту виникнення небезпеки для руху або з моменту виявлення перешкоди для руху?
  • Чи відповідали дії водія технічним вимогам Правил дорожнього руху?
  • Чи були з технічної точки зору дії водія ТЗ у причинному зв'язку з виникненням ДТП?
  • З якою швидкістю рухався ТЗ? Якщо ця швидкість перевищувала встановлені обмеження (зазначається, які саме), то чи мав водій технічну можливість уникнути контакту з перешкодою (зазначається, якою саме), якщо ця швидкість не перевищувала припустиму?
  • Чи мав водій технічну можливість шляхом екстреного гальмування зупинити ТЗ з моменту виникнення небезпеки для руху (указується момент виникнення небезпеки), не доїжджаючи до перешкоди (пішохода)?

У документі про призначення автотехнічної експертизи (залучення експерта) повинні бути зазначені дані про параметри і стан дорожньої обстановки, дорожнього покриття та обставини щодо дій учасників події, з яких має виходити експерт при проведенні досліджень (вихідні дані).

Звертаємо увагу на те, що перед фахівцями відділу можуть бути поставлені й інші завдання, вирішення яких пов’язане з дослідженням технічного стану транспортних засобів, загальної дорожньої ситуації та дій учасників дорожніх пригод.


Київський науково-дослідний інститут судових експертиз

Директор: Рувін Олександр Григорович

Поштова адреса: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 6

Kyiv Research Institute of Forensic Expertise

Director: Ruvin Oleksandr

Mailling address: 03057, City of Kyiv Smolenska Street, 6