
Практика розслідування
ДТП, свідчить, що у зв’язку із специфічністю даної категорії кримінальних справ,
одним з основних джерел доказів по ним є висновок автотехнічної експертизи. Ця
обставина, а також підвищення вимог до якості слідства у відповідних справах
зумовили зростання потреби в проведенні судової автотехнічної експертизи.
Судові експерти відділу
автотехнічних видів досліджень лабораторії автотехнічних, товарозначих та
спеціальних видів досліджень на високому професійному рівні проводять
дослідження технічного стану транспортних засобів, транспортно-трасологічні
дослідження, дослідження деталей транспортних засобів, дослідження обставин і
механізму дорожньо-транспортних пригод.
Згідно з Інструкцією про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень в рамках автотехнічної експертизи вирішуються наступні орієнтовні питання:
- Які несправності, виходячи з вимог Правил дорожнього руху до технічного стану ТЗ, мала (мав) система (механізм, вузол, агрегат) даного ТЗ?
- Чи є в досліджуваному ТЗ несправності, які могли бути технічною причиною виникнення ДТП?
- Коли, відносно моменту ДТП, її настання чи в процесі її розвитку, виникли дані несправності?
- Яка причина відмови даного механізму, системи (рульового управління, гальмової системи тощо) ТЗ?
- Чи мав водій можливість виявити несправність до моменту ДТП?
- Чи мав водій технічну можливість запобігти пригоді за наявності даної несправності?
- Якою була швидкість ТЗ у різні моменти розвитку ДТП (якщо сліди різної довжини або перериваються, на це слід указати)?
- Яка була швидкість ТЗ з урахуванням пошкоджень, які він отримав при зіткненні?
- Яка максимально припустима швидкість ТЗ за умови даної видимості дороги (зазначається, якою була видимість дороги)?
- Яка максимально припустима швидкість ТЗ на закругленні дороги даного радіуса?
- Яка найменша безпечна дистанція між ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
- Яка відстань необхідна для безпечного обгону попутного ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
- Який гальмовий та (або) зупинний шлях ТЗ за певної швидкості його руху в умовах даної дорожньої обстановки?
- Як повинен був діяти водій у даній дорожній обстановці згідно з технічними вимогами Правил дорожнього руху?
- Чи мав водій технічну можливість запобігти наїзду з моменту виникнення небезпеки для руху або з моменту виявлення перешкоди для руху?
- Чи відповідали дії водія технічним вимогам Правил дорожнього руху?
- Чи були з технічної точки зору дії водія ТЗ у причинному зв'язку з виникненням ДТП?
- З якою швидкістю рухався ТЗ? Якщо ця швидкість перевищувала встановлені обмеження (зазначається, які саме), то чи мав водій технічну можливість уникнути контакту з перешкодою (зазначається, якою саме), якщо ця швидкість не перевищувала припустиму?
- Чи мав водій технічну можливість шляхом екстреного гальмування зупинити ТЗ з моменту виникнення небезпеки для руху (указується момент виникнення небезпеки), не доїжджаючи до перешкоди (пішохода)?
У документі про призначення автотехнічної експертизи (залучення експерта) повинні бути зазначені дані про параметри і стан дорожньої обстановки, дорожнього покриття та обставини щодо дій учасників події, з яких має виходити експерт при проведенні досліджень (вихідні дані).
Звертаємо увагу на те, що
перед фахівцями відділу можуть бути поставлені й інші завдання, вирішення яких
пов’язане з дослідженням технічного стану транспортних засобів, загальної
дорожньої ситуації та дій учасників дорожніх пригод.
Київський науково-дослідний інститут судових експертиз
Директор: Рувін Олександр Григорович
Поштова адреса: 03057, м. Київ, вул. Смоленська, 6
Kyiv Research Institute of Forensic Expertise
Director: Ruvin Oleksandr
Mailling address: 03057, City of Kyiv Smolenska Street, 6